Ontdekdozen werelddelen

Montessorimateriaal: 
Nee. Je kunt je afvragen of je je de moeite van het verzamelen niet beter kunt besparen. Voordat je een doos vol hebt, ben je heel lang bezig. Het zal waarschijnlijk lastig zijn om voorwerpen te verzamelen die echt een goed beeld geven van de cultuur. Het verdient de voorkeur om de in de voorbereide omgeving enkele mooie voorwerpen uit verschillende werelddelen te plaatsen, die de kinderen de hele dag kunnen bewonderen, bekijken en 'absorberen'. En poetsen en afstoffen, bloemschikken, bediscussiëren… De (kunst)voorwerpen zijn dan verweven in het echte leven in plaats van dat ze in een doos bij elkaar staan. Het kind is omringd door culturele voorwerpen en kan in zijn directe omgeving dingen verzamelen om te bestuderen. Zorg ervoor dat je kinderen de sleutel geeft om zelf te verkennen en ontdekken. Dat je de kinderen de kans geeft om te converseren en verhalen te vertellen. Of je daar echt deze voorwerpen in een doos voor nodig hebt, is aan jou.  

Als je in plaats van deze dozen (die ook nog eens heel veel plaats innemen) werelddelen mappen met platen hebt, kun je de voorwerpen van je klas op de foto’s laten terugkomen zodat het voor het kind nog meer betekenis krijgt. Er volgt herkenning: dat voorwerp hebben wij ook in de klas!

werelddelenkist koo

Doelen:

  • Kennismaken met de cultuur van de verschillende werelddelen

De leidster (en de kinderen) verzamelen allerlei concrete materialen afkomstig uit de verschillende werelddelen in ontdekdozen. Voor ieder werelddeel heeft de leidster een aparte doos of kist, die voorzien is van de naam van het werelddeel. Gebruik labels die corresponderen met de kleur van het werelddeel, zodat kinderen weten in welke kist objecten thuishoren. Trek de werelddelen om en plak ze op de buitenkant van de kist. 
Op een vergelijkbare manier kan de leidster een ontdekdoos maken voor een land of een provincie of een stad. 

Gebruik: 
Een kind kan zelfstandig een doos uit de kast nemen en die verkennen, door de materialen op een kleed uit te spreiden. 
Het kind kan een kleine kring starten en de objecten samen met anderen bekijken
Het kind kan de leidster vragen een lesje te geven en iets te vertellen over de voorwerpen. 

Mogelijkheden tot verwerking:
Aanvullende informatie zoeken op internet, in boeken, reisgidsen, etc. 
Voorwerpen nauwkeurig bestuderen met een vergrootglas.
Objecten natekenen en beschrijven.
Labels maken voor de objecten in de doos en deze eraan bevestigen.

Voorbeelden van objecten die de doos kan bevatten:
Een vergrootglas om alles te bekijken
Boekjes over de werelddelen
Muziekinstrumenten
Gedetailleerde kaart van het werelddeel
Briefgeld en munten
Culturele puzzel
Klederdracht-poppen
Kleding en schoenen op kindermaat
Keukenmaterialen en gebruiksvoorwerpen
Beeldjes
Sieraden
Kinderspeelgoed
Kaarten met foto's waarop de gebruiksvoorwerpen in gebruik zijn. 
Kaarten met omschrijvingen die kinderen bij de voorwerpen kunnen leggen.