Voedsel bereiden

Kinderen houden van eten en zullen vaak aangetrokken worden tot het zelf klaar maken van een snack. Het kan een goed startpunt zijn om een kind dat nog niet zo veel doet of durft te doen, aan het werk te krijgen. 

Het vereist een volgorde van verschillende handelingen. 

  • Het eerste is het snijden en klaarmaken. 
  • Na het prepareren volgt het serveren van het fruit aan kinderen in de klas. 
  • Schoonmaken van de materialen. 

Het kind voelt zich succesvol en leert motorische vaardigheden die het nodig heeft bij volgend werk. 

Banaan snijden

Materialen: 

  • Dienblad
  • Schort
  • Mesje. 
  • snijplank
  • potje met cocktailprikkers
  • Banaan. Je kunt ze kopen of een ouder vragen om fruit mee te geven volgens een roulatieschema. 
  • Schaaltje voor de bananenschillen
  • serveerschaal met daarop een klein potje voor de gebruikte cocktailprikkers. 
  • Een set voor het afwassen. 
  1. Handen wassen 
    Ga met het kind naar de wasbak en was de handen. Droog de handen met een handdoek. 
  2. Werkje halen. 
    Ga naar de kast waar het werkje is en leg een banaan bij het werk. Neem het werk mee naar een tafel. Je zit aan de rechterkant van het kind in het midden van de tafel. Het kind zit aan de zijkant. 
  3. Schort aandoen
    Haal een schort of pak het schort als het op het dienblad van het werkje ligt. Het kind doet ook een schort aan. 
  4. Banaan snijden. 
    De materialen liggen op het dienblad voor je op de tafel. Je opent met een knik de banaan en trekt de schillen naar beneden tot ze eraf gaan. Deze leg je op een schotel. Leg de banaan op de snijplank en snij plakjes. Ieder plakje pak je met je hand en leg je plat op de snijplank. Je kunt er ook voor kiezen de banaan van tevoren in 2 helften te snijden. Het kind maakt dan een halve banaan klaar. 
  5. Stukjes banaan presenteren. Steek in ieder stukje een cocktailprikker. Leg hem op een glazen schaal. Je vertelt het kind dat je de stukjes gaat aanbieden in de klas. Je loopt rond en vraagt: “wil je een stukje banaan?"
  6. Laat het kind nu een banaan snijden. 
  7. Opruimen. Gooi de prikkers in de prullenbak, gooi de bananenschillen weg. Haal een set voor afwassen of was af bij de gootsteen. Droog alles af. Doe de droge doek in de wasmand en leg een droge doek bij het was-werkje. Plaats alle dingen terug op het dienblad en zet het werkje terug in de kast. Vouw het schort op. 

Besteed in een groepslesje aandacht aan het aanbieden, accepteren en weigeren van voedsel. Kinderen leren dat kinderen kunnen zeggen: “nee, dank je” of “ja, dank je”. Ze hebben de gelegenheid om die vaardigheden te oefenen. Je kunt afspreken dat kinderen alleen fruit mogen aanbieden aan kinderen die aan het werk zijn. Daarmee voorkom je dat kinderen in een zwerm om het kind heen gaan staan wachten tot de stukjes banaan klaar zijn. Of laat het kind de stukjes banaan op een tafel zetten, waar kinderen een snack kunnen eten. 

Suggesties voor het klaarmaken van voedsel: 

Mandarijnen pellen
Groenten raspen
Jam smeren op crackers
Meloenballetjes maken
kiwi’s scheppen
kersen ontpitten of olijven ontpitten met een kersenontpitter
Druiven van de takjes halen
Appels ontdoen van klokhuis
Kruiden malen
Hardgekookte eieren pellen (en later de schillen gebruiken voor een knutsel of in de grond) en snijden. 
Doperwten doppen
Aardbeien snijden
Wortel schillen of snijden
komkommer schillen
augurken snijden
toast met boter besmeren
Een salade maken
Sap persen uit sinaasappels
pizzadeeg maken
warme chocolademelk maken


Hoe kun je de snack (fruit eten ) stimuleren? 
Zodra er niemand snack eet, geef je een lesje
Laat de hele routine zien, inclusief afwassen.