Letterkleed

Leeftijd: vanaf 4 jaar  
   
Montessorimateriaal: Nee. 
Dit letterkleed is een ondersteuning voor kinderen met moeilijkheden met het voorbereidend en aanvankelijk lezen, zoals anderstaligen, kinderen van vijf en zes die afkomstig zijn van een andere school, en kinderen bij wie het leesproces moeilijk verloopt. 

Doel:
Het kind oefent het auditief herkennen van beginklanken en deze koppelen aan een grafeem (letterteken) Voorbereiding op lezen en schrijven.
Indirect doel: stimuleren van de actieve letterkennis. 

Download hier een lijst met voorwerpen voor je letterkleed

Van stof kan de leidster een letterkleed maken. Bij het letterkleed biedt de leister een mandje met voorwerpen aan. Het kind legt de voorwerpen op de juiste plaats op het kleed of stopt ze in de zakken. Het kan ook zelf voorwerpen in de klas zoeken. Als alternatief voor het letterkleed kun je zoeken naar een gordijn met fotomapjes of gebruik gewoon de schuurpapieren letters op een kleed.


Letterkleed - 2 taal lezen letterkleed taal lezen

Werkbeschrijving:

Het letterkleed is een vierkante meter groot en heeft lussen zodat het kan hangen over een stok. 
Het letterkleed bevat 26 zakken en heeft op iedere zak een vilten letter die erop genaaid is in de kleuren van de schuurpapieren letters. 
Trek de letters van de grote letterdoos over op het vilt met kleermakerskrijt of anders in spiegelbeeld op de achterkant en knip ze uit. 

Naai ze met de naaimachine op de uitgeknipte lapjes voor de zakken, door ze eerst te strijken en vast te spelden. Bevestig de randen van de zakken zeer goed, omdat ze intensief gebruikt zullen worden. Als de voering van het kleed eenmaal bevestigd is, kan een loshangende zak niet meer zo gemakkelijk vastgezet worden. 

De zakken in de bovenste vier rijen zijn 16 cm breed en 15,5 cm hoog. De ruimte tussen de zakken is ongeveer 3 cm en de ruimte aan de randen 3,5 cm. 

De zakken op de onderste rij zijn 13 cm breed en 15,5 cm hoog. Deze zakken hebben een tussenruimte van ongeveer 2,8 cm. Om de zakken mooi uit te lijnen gebruik je meerdere lange linialen die je verticaal en horizontaal over je kleed kunt leggen. 
Naai dan de zakken op het kleed. 
Vouw de randen van het kleed om en strijk ze plat. 
Speld een voering van dezelfde grootte op de achterkant en lussen aan de bovenkant. 
Naai de voering, lussen en randen van het kleed allemaal in een keer vast.

Op de achterkant van het kleed kun je de dubbelklanken naaien: 

aa-ee-oo-uu
oe-ie-ui-ou-eu-au-ch-ei-sch-ng-nk
De dubbelklanken worden verbonden erop genaaid. 

Je kunt ook de letters Q en/of X weglaten op je kleed. Dan is het ontwerp makkelijker (5x5 letters of 4x6 letters). 

Een ander ontwerp dat ik gezien heb voor een letterkleed heeft de volgende afmetingen: 
lxb: 115x115, neem stof van 120x120, aangezien je nog moet zomen heb je aan alle kanten 2,5 cm extra nodig. Bij dit kleed zijn er 5x5 letters en geen ruimte tussen de letters. De vakken zijn vakken en geen zakken, de lijnen worden met stofverf of band erop gezet. 
De letters worden in dit kleed met stofverf erop getekend. 

 

Materiaal
Letterkaart, 3 nog niet geleerde schuurpapieren letters, letterkleed met 26 voorwerpen, 26 bijbehorende woordkaartjes. 

Voorbereiding: Het kind heeft tenminste 10 letters geleerd en op zijn letterkaart ingekleurd. 

Aanbieding

  1. Het kind haalt zijn letterkaart. De leidster biedt drie nieuwe letters aan. Het kleed wordt op de grond uitgespreid (of op een groepstafel, als het op de grond teveel schuift). De leidster vraagt hoe de letter heet die het kind vandaag geleerd heeft. „deDan vraagt zij: het is de letter …. van …… Het kind zoekt nu het voorwerp in het mandje of doosje met voorwerpjes en legt het bij de letter. Zo ook met de andere letters: „welke letter is dit?” „ja, dat is de p van……”      „poes!” zegt het kind, als hij de poes ziet in het doosje. 
    Zo gaat het kind door. Hij zoekt alle voorwerpen van de letters die hij kent. 

    Het is een moeilijke opdracht om alle voorwerpen zo langs te gaan. Daarom is dit werk uitermate geschikt om in tweetallen te doen. Beide kinderen zullen andere letters kennen en die elkaar leren zonder formeel lesje. 

  2. De volgende opdracht is het zoeken van de juiste woorden. Tussen alle woorden zoekt de leidster met het kind naar het woord dat hoort bij het voorwerp. Als ze het gevonden hebben, leest ze het woord hardop. Dat legt ze onder het voorwerp. Het kind gaat daarna zelf verder met het zoeken van de woorden. 
  3. Het kind kan de neergelegde woorden opschrijven op een bordje of neerleggen met de grote letterdoos. De woordkaartjes op het letterkleed draait het kind hierbij om en hij controleert na afloop zijn werk ermee. 
  4. Variatie: de woordkaarten sorteren op de klinker van het woord. Bij de letter a komen nu alle kaarten met de a erin, dus, appel, bal, dak, enzovoort. Bij de letter o ligt hok, sok, os, enzovoort. 
  5. Een tweede set met weer 25 voorwerpen en 25 woordkaartjes. 
  6. Groepsspel: het letterkleed ligt in het midden van de kring. Ieder kind pakt een woordkaart of voorwerp, zegt welk woord het is en welke letter („de l van leeuw) en legt dit om beurten in het juiste vak. Kinderen helpen elkaar als het niet lukt. 
  7. De laatste letter van de voorwerpen of plaatjes zoeken. Of zelfs de middelste! Bij het zoeken van de middelste klank doen alleen de woorden met 3 klanken mee. 
  8. Werk met de dubbelklanken die achter op het kleed staan: woorden uit het mandje met voorwerpjes of het doosje met woordkaarten zoeken die een dubbelklank hebben. Met de grote letterdoos de woorden erbij leggen in de vakken. 
  9. Andere woorden bedenken waarvan voorwerpen in de klas te vinden zijn, die het kind erbij kan leggen, zoals de kleuren: rood, blauw, bruin, geel, paars, enzovoort of de begrippen van montessorimaterialen, zoals zwaar, licht, lang, zacht, en de cijfers: twee, acht, drie, vier, een. 

Je kunt ook kiezen voor een letterkleed met kaartjes. Bekijk hieronder de foto’s voor deze variant. Kinderen die nog geen letters kennen, sorteren bijvoorbeeld alle kaarten van de f en de s. Die kaarten haalt de leidster eruit en die worden door elkaar geschud. De kaarten in de andere zakken blijven erin. Later kan het kind meerdere sets kaarten tegelijk doen. 

leeswerkjes.JPG taal lezen beginklank
beginklank leeswerkjes.JPG taal lezen

Letterkleed met kaartjes