Creativiteit

Montessori wordt soms ten onrechte beschuldigd niet creatief te zijn. 

Door de zintuiglijke lesjes wordt een kind zijn omgeving gewaar. Wat hij ziet, hoort en voelt wordt opgeslagen en tegelijkertijd zal een kind ook meer opmerkzaam worden op alle mooie dingen in zijn omgeving: de muziek, kunst en alle andere schoonheden. In de klas met 3 tot 6 jarigen (of in Nederland 4 tot 6 jarigen) ligt de nadruk vooral op vaardigheden. Kinderen leren hoe ze een verfkwast vast kunnen houden, kleuren kunnen mengen, een schaar kunnen gebruiken, naaien en borduren, haken, breien enzovoort. De geschiedennis van kunst en muziek is onderdeel van de kosmische opvoeding en het kosmisch onderwijs. Creativiteit is geen vak in een montessoriklas, maar het is wel overal in terug te vinden. 

Verven2 Q - 8

Als leerkracht kun je een druk voelen om met allerlei geweldige ideeen te komen voor knutselen. Een knutsel met een leuk resultaat dat de kinderen mee naar huis kunnen nemen. Soms lijkt het of de klas of school wordt beoordeeld op de kwaliteit en hoeveelheid van wat er mee naar huis komt. Een mooi gedicht dat hier over gaat is „There is nothing in my bag today”. (schrijver onbekend) Als er iets mee naar huis gaat, is dat een teken dat het kind iets heeft gedaan. Dit levert de leerkracht veel werk op: het uitzoeken van de knutsel, klaarleggen van de materialen en voorbereiden van de activiteit. En niet te vergeten erbij zitten wanneer er geknutseld wordt. Ik heb dit zo vaak gedaan, want ik wilde dat het goed ging. Terwijl ik eigenlijk nodig was om ergens anders in de klas lesjes te geven. Of te observeren wat de behoeften van een kind zijn. Als leerkracht is het goed om je tempo naar beneden te laten gaan, ontspannen en meer te genieten van werken met de kinderen. Al deze knutselactiviteiten vragen teveel tijd en energie. 

Knutselactiviteiten zijn in een montessoriklas vaak de minst montessoriaanse activiteiten. We doen ze zodat de ouders iets moois te zien krijgen, dus zijn we gericht op het resultaat en niet op het bezig zijn. Denk aan de paashaasjes in het voorjaar of, nog erger, 26 dezelfde plakwerkjes. Een kijkje op Pinterest en je bent geinspireerd… of niet?
Knutselen zou moeten gaan om kinderen die hun eigen dingen maken. Met zo weinig mogelijk sturing van de volwassene. Een knutselhoek of -kast zou veel materiaal moeten hebben, waaruit kinderen zelf kunnen halen wat ze nodig hebben. 

Zorg voor enkele werkjes op de plank waarin de basisvaardigheden geoefend worden: een knipwerkje, een plakwerkje, een verfbord. 

Kortom: Montessori prepareert de hand en de waardering voor de kunst. In een montessoriklas krijgen de kinderen de vaardigheden om echt creatief te zijn. 

noreline verven creatief IMG 1847


There’s nothing in my bag today” 

Today I did my math and science,

I toasted bread.

I halved and quartered.

I counted, measured, used my eyes and ears and head.

I added and subtracted on the way,

I used a magnet, blocks and memory tray.

I learned about a rainbow and how to weigh.

So please don't say, "Anything in your bag today?'

You see I'm sharing as I play.

I learned to listen and speak clearly when I talk,

To wait my turn, and when inside to walk.

To put my thoughts into a phrase,

To guide a crayon through a maze.

To find my name and write it down,

To do it with a smile and not a frown.

To put my pasting brush away,

So please don't say, "What, nothing in your bag today?"

I've learned about a snail and a worm,

Remembering how to take my turn.

Helped a friend when he was stuck,

Learned that water runs off a duck.

I looked at words from left to right,

Agreed to differ, not to fight.

So please don't say,

"Did you only play today?"