De roze toren

Previous

Het is onnodig om kinderen fotos of plaatjes te geven van constructies die gemaakt kunnen worden met de bruine trap en de roze toren. Vrolijke werkjes met kerstbomen, sinterklaasboten en paashazen kunnen aan het kind zelf overgelaten worden. Het is de bedoeling dat kinderen zelf ontdekken wat er mogelijk is met de roze toren. Simpelweg aangeven dat een kind 2 materialen kan combineren, is genoeg stimulans. Ik heb in de loop van de tijd prachtige bouwwerken gezien die kinderen zelf gemaakt hebben. Soms de afmetingsverschillen in acht nemend, soms ook niet. Als een kind een piratenboot wil maken en daarbij alle houten kistjes van de gekleurde cilinders op zijn kant op elkaar zet, doet dat veel meer voor zijn ontwikkeling van zijn creativiteit dan wanneer wij opdracht/suggesties aan de hand doen. 

IMG 1977 roze torenP1010693roze toren bruine trap EH  zintuiglijk

Kinderen bouwen graag met de bruine trap en de roze toren. 
Je kunt de regel hanteren dat een kind zo hoog mag bouwen als hij erbij kan zonder stoel. Dit is voor de veiligheid. Het is overigens zo dat ook in scholen waar Maria Montessori werkte, de blokken beschadigd raakten. Dit om het misverstand weg te nemen dat in haar tijd er aleen maar zeer voorzichtig mee gebouwd werd. 

Verdere oefeningen met de roze toren: 

  • Het omtrekken van de blokken, uitknippen of prikken en opplakken.
  • De roze toren op zijn kop: laat de roze toren balanceren op het een na kleinste blokje. Je kunt er nu ook nog de trinoom bovenop laten bouwen! 
  • De roze toren laten bouwen met een blinddoek om.
  • liggend opbouwen
  • plattegronden maken in een reep
  • plattegronden maken in een boekje
  • zelf tekenen
  • plakken van ruitjespapier
  • kubus mallen
  • geheugenoefening
  • met blinddoek
  • in combinatie met gele cilinders
  • met lapjes plakken
  • plattegronden met 1 cm² papier

Moedig kinderen aan om antwoorden te vinden voor interessante problemen. Een voorbeeld: 

Een 3-6 jarigen klas krijgt de volgende opdracht: 

Vooraf  haal je de blokken van de roze toren weg. 

Vraag 5/6jarigen om een plaatje ervan te tekenen zonder voorbeeld. 

Als ieder kind tevreden is: 

Zet iedereen bij elkaar in de kring. 

Nu kun je met z’n allen de tekeningen bekijken zonder de naam van de kunstenaar te noemen. 

Is het een nauwkeurige tekening of niet?

Ja? Volgende….

Nee? waarom? 

De kinderen zullen gaan kijken naar elementen die erin zitten of ontbreken. 

Bij de leerkracht ontstaat er wellicht verbazing dat er geen kind hetzelfde tekent. 

Is alles bekeken? Geef de kinderen dan nieuwe vellen en laat weer een roze toren tekenen. 

Nadien kun je weer alles verzamelen en bekijken. 

Nu zijn de tekeningen veel accurater. Hoe komt dat? 


Het kleinste blokje

Als het kleinste blokje steeds kwijtraakt, kun je ervoor kiezen om dit op een speciale plaats te leggen. Ergens hoog op een plank, of in een speciaal glazen potje dat naast de toren staat. Het ritueel van het openen van het potje zorgt dat het iets speciaals wordt. 

11022412_10153110928012103_7697272326008759090_n