Was ophangen

IMG_3211

Materiaal

  1. Een middelgrote kom
  2. Knijpers
IMG_3329

Aanbieding

  1. Gebruik twee handen om de kom met knijpers naar de tafel te brengen.
  2. Pak een knijper op. Duw de twee uiteinden van een knijper tegen elkaar met duin, wijsvinger en middelvinger van de dominante hand. Zeg: “kijk hoe de twee delen bij elkaar komen als je er tegen duwt. En dan gaat de knijper open.”
  3. Verplaats de knijper naar de rand van de kom en klem hem vast op de rand.
  4. Ga door met het vastmaken van de knijpers op de rand.
  5. Zeg “ik heb alle knijpers aan de rand vastgemaakt”.
  6. Verwijder alle knijpers een voor een door de uiteinden samen te knijpen en zo de knijper los te maken van de rand. Vertel weer dat je de uiteinden samen moet knijpen.
  7. Leg de knijpers in de kom.
  8. Vraag het kind om het werk te doen.

Controle van de fout

  1. Als de knijper aan de verkeerde kant geduwd wordt, gaat hij niet open.
  2. Als de knijper niet goed aan de rand vastgemaakt wordt, past hij niet stevig aan de rand.

Doel

  1. Knijpers leren gebruiken.
  2. Versterken van de 3 vinger greep. voorbereiding om knopjes in andere gebieden te gebruiken.
  3. Voorbereiding voor schrijven.
  4. Voorbereiding voor het wassen van kleding.
  5. Fijne motoriek en oog-hand coördinatie.
  6. Visuele discriminatie.
  7. Sociale gratie.
  8. Concentratie bevorderen
  9. Aanmoedigen van het afmaken van een taak.
  10. Onafhankelijkheid bevorderen.

Leeftijd

2. en ouder

Volgende oefeningen

  1. Knijper in andere gebieden gebruiken, zoals om wanten bij elkaar te houden, om te tellen.
  2. Verschillende knijpers gebruiken, zoals van plastic, hout, kleintjes, metalen, klemmen.
  3. Metalen clips om papier aan een schildersezel vast te maken.
  4. Chipszak-clips gebruiken.
  5. Kleur bij kleur sorteren door verschillende kleuren knijpers te gebruiken.