Werelddelen mappen
Leeftijd
vanaf 4 jaar
Doelen
- Ontdekken van de cultuur en natuur van de werelddelen
Links
De mappen over de werelddelen worden gemaakt door de leidster. Voor ieder werelddeel is er een aparte map met losse kaarten met foto’s van de natuur en cultuur van de verschillende werelddelen. De kleuren van de kaarten corresponderen met de kleuren van de werelddelen op de globe. Op de achterkant van iedere kaart staat een korte beschrijving van wat er te zien is. Losse kaarten hebben de voorkeur boven een map, omdat je de losse kaarten van twee werelddelen kunt mixen en sorteren.
De leidster kan deze mappen aanbieden nadat het kind gewerkt heeft met de werelddelen globe of de inlegkaart van de wereld. De leidster bekijkt de map samen met het kind en praat over de platen. Het kind bekijkt de kaarten zelfstandig en kan de teksten op de achterkant lezen of laten voorlezen.
Deze mappen kunnen permanent in de voorbereide omgeving aanwezig zijn of wanneer er een project is over een bepaald gebied, uitgestald worden op tafel.
De mappen kunnen als basis dienen voor het bestuderen van een continent.
Platen in de map
Families in hun eigen omgeving
Kinderen
Planten
Dieren
Huizen
Kleding
Voedsel
Muziek
Dans
Aardrijkskundige en historische bijzonderheden,
Culturele bijzonderheden
Belangrijke landmassa’s, bergen, rivieren.
Belangrijke landbouwproducten
Transport
Industriële producten
Verder in de map
- Namen van de landen
- De vlag
- Het geld van de landen
Leeftijd
3 1/2 – 4 1/2 jaar
Aanbieding
Haal het werelddeel en leg het op een kleedje. Open de map of envelop met de kaarten en bekijk ze met het kind. Het gesprek is spontaan en volgt de interesses van het kind. Als leidster kun je vertellen wat de platen in jou oproepen en vertellen over je eigen ervaringen. Geef beschrijvingen en definities van de platen tijdens het lesje. Als alle platen bekend zijn bij het kind, haalt het kind een tweede set en mixt de kaarten. Dan soorteert hij ze. Dit is bedoeld om kinderen een idee te geven van hoe verschillende culturen zich ontwikkeld hebben, maar ook om te zien dat iedereen over de hele wereld dezelfde basisbehoeften heeft.
N.B. : zorg ervoor dat deze platen niet het stereotype beeld worden dat het kind meekrijgt in zijn tijd in de onderbouw. Integreer ook beelden en objecten uit andere culturen in andere gebieden in je klas, zodat het kind een vriendelijke interesse ontwikkelt voor andere culturen. Objecten uit andere culturen kunnen gevonden worden in:
- De stoffendoos
- Het geheimzinnig tasje,
- Oefeningen uit het dagelijks leven
- Mandjes en doosjes door de hele klas, afkomstig uit andere landen.
- Planten uit andere landen in de klas
- handpoppen
- verkleedkleren
- voedsel
- voorwerpen
- muziek
- knutselen, kunst
- volksliederen
- groeten in andere talen
- tellen in andere talen. Er zou geen formeel taalonderwijs in de onderbouw moeten zijn, maar spontaan taalgebruik in een andere taal wel.
Taal
Maak labels voor de platen in deze map en nodig het kind uit om zijn eigen labels te schrijven, al naar gelang wat het kind interesseert of opvalt op deze platen. Het kind kan boekjes maken voor de verschillende werelddelen. De tekst verzint hij zelf, naar aanleiding van de waargebeurde verhalen die je als leidster verteld hebt en de gesprekken over de platen die je gevoerd hebt.
Ontdekdozen werelddelen - een goed idee?
Ontdekdozen werelddelen kun je ook maken, maar je kunt je afvragen of je je de moeite van het verzamelen niet beter kunt besparen. Voordat je een doos vol hebt, ben je heel lang bezig. Het zal waarschijnlijk lastig zijn om voorwerpen te verzamelen die echt een goed beeld geven van de cultuur. Het verdient de voorkeur om de in de voorbereide omgeving enkele mooie voorwerpen uit verschillende werelddelen te plaatsen, die de kinderen de hele dag kunnen bewonderen, bekijken en ‘absorberen’. En poetsen en afstoffen, bloemschikken, bediscussiëren… De (kunst)voorwerpen zijn dan verweven in het echte leven in plaats van dat ze in een doos bij elkaar staan. Het kind is omringd door culturele voorwerpen en kan in zijn directe omgeving dingen verzamelen om te bestuderen. Zorg ervoor dat je kinderen de sleutel geeft om zelf te verkennen en ontdekken. Dat je de kinderen de kans geeft om te converseren en verhalen te vertellen. Of je daar echt deze voorwerpen in een doos voor nodig hebt, is aan jou.
Als je in plaats van deze dozen (die ook nog eens heel veel plaats innemen) werelddelen mappen met platen hebt, kun je de voorwerpen van je klas op de foto’s laten terugkomen zodat het voor het kind nog meer betekenis krijgt. Er volgt herkenning: dat voorwerp hebben wij ook in de klas!
Doelen
- Kennismaken met de cultuur van de verschillende werelddelen
De leidster (en de kinderen) verzamelen allerlei concrete materialen afkomstig uit de verschillende werelddelen in ontdekdozen. Voor ieder werelddeel heeft de leidster een aparte doos of kist, die voorzien is van de naam van het werelddeel. Gebruik labels die corresponderen met de kleur van het werelddeel, zodat kinderen weten in welke kist objecten thuishoren. Trek de werelddelen om en plak ze op de buitenkant van de kist.
Op een vergelijkbare manier kan de leidster een ontdekdoos maken voor een land of een provincie of een stad.
Gebruik
Een kind kan zelfstandig een doos uit de kast nemen en die verkennen, door de materialen op een kleed uit te spreiden.
Het kind kan een kleine kring starten en de objecten samen met anderen bekijken
Het kind kan de leidster vragen een lesje te geven en iets te vertellen over de voorwerpen.
Mogelijkheden tot verwerking:
Aanvullende informatie zoeken op internet, in boeken, reisgidsen, etc.
Voorwerpen nauwkeurig bestuderen met een vergrootglas.
Objecten natekenen en beschrijven.
Labels maken voor de objecten in de doos en deze eraan bevestigen.
Voorbeelden van objecten die de doos kan bevatten
Een vergrootglas om alles te bekijken
Boekjes over de werelddelen
Muziekinstrumenten
Gedetailleerde kaart van het werelddeel
Briefgeld en munten
Culturele puzzel
Klederdracht-poppen
Kleding en schoenen op kindermaat
Keukenmaterialen en gebruiksvoorwerpen
Beeldjes
Sieraden
Kinderspeelgoed
Kaarten met foto’s waarop de gebruiksvoorwerpen in gebruik zijn.
Kaarten met omschrijvingen die kinderen bij de voorwerpen kunnen leggen.