botaniepuzzels en dierenpuzzels

7A7DFCC1-4C25-4895-8727-33355B963BE8
15F2CE4A-DE1B-4BFF-A462-90B3538112E7

Leeftijd

4 jaar   

Doelen 

Verkennen van het planten- en dierenrijk

Voorafgaand aan het werken met  deze materialen zul je het kind in aanraking brengen met de echte natuur. Of die in de school halen. Denk daarbij aan: 

  • Binnentuin
  • nestkasten
  • plank met boorgaten
  • aquarium met planten en vissen uit het tropisch regenwoud. 
  • Een bak met krekels
  • Bromelia
  • Vliegenvangende planten, zoals zonnedauw (bij het tuincentrum te koop)
  • Terrarium met salamanders, land, water en moeras. 
  • Een natuurpad rond de school om kinderen te leren over plantkunde. Niet meer gebruiken als verstopgebied. 

Montessori maakte veel materiaal voor ordenen. Eerst zal het kind in aanraking moeten komen met de echte natuur.  Bepaalde diersoorten hebben steeds dezelfde eigenschappen. Voor plantkunde ontwierp ze de botanische mapjes. Deze kun je ook maken voor andere onderwerpen, bijvoorbeeld dieren, zoogdieren, Insecten, de krab, de slak, de salamander, de duif, het paard, de schildpad, de kwal (holtedier). 

Met deze puzzels kunnen kinderen verschillende onderdelen van het planten- en dierenrijk verkennen. De ene serie bestaat uit een kastje met een puzzel van een blad, een bloem en een boom, de andere serie bevat een vertegenwoordiging van de vijf gewervelde diersoorten: een kikker (amfibie), paard (zoogdier), schildpad (reptiel), vis(vissen) en vogel (vogels)l. Ook deze serie wordt opgeborgen in een houten kastje. 

De leidster kan het kind een drietrapslesje geven om de namen van de onderdelen te leren. Ieder onderdeel is namelijk een apart deel van de puzzel. Hierin verschillen de puzzels van andere puzzels die in schoolklassen of thuis gebruikt worden. De kinderen puzzelen zowel binnen als buiten de vorm. Ook trekken ze de puzzelstukjes over op papier en kleuren ze in. Een andere mogelijkheid is de stukjes over te trekken op gekleurd papier en die uit te knippen en op te plakken zodat het hele dier weer ontstaat. Het kind kan de onderdelen van het dier erbij stempelen of schrijven. Maak naamkaartjes voor bij de verschillende puzzels, dit bevordert de taalontwikkeling. De kaartjes voor de botaniepuzzels zijn op de downloads pagina kosmisch te downloaden.

Zelf maken

Als je handig met met houtbewerken kun je een dieren op hout tekenen of schilderen. Bij ieder onderdeel maak je een klein vlaggetje met de naam. Met een 1/2 mm boortje maak je gaatjes in de plaat hout met het dier. Het kind prikt de vlaggetjes bij het juiste onderdeel. Gebruik Gesso, dan wordt de verf niet opgezogen door het hout. 

Zelf maken
Je kunt zelf definitieboekjes maken over een dier of een plant. Kijk voor uitleg hierover bij het onderdeel taal: Het lezen van classificaties – 4 definities