Vermenigvuldigen

91294CE7-01A9-44CB-9CF5-B77FD5EFA790
Decanoomkist
752FE80D-B2EF-434A-A7C7-8B0216A7C9E5
Vermenigvuldigbordje

Voor veel van de bewerkingen bij rekenen geldt, dat deze eerst aangeboden worden met het gouden materiaal. 3x 1276 is veel duidelijker dan 3×4. Het kind begint bij vermenigvuldigen bij voorkeur dus ook met het gouden materiaal. 

Machten worden tegelijk met de tafels aangeboden. Voor het vermenigvuldigen zijn verschillende materialen: 

Gouden materiaal
Korte kettingen
De decanoomdoos

Korte kettingen
Kies een ketting, maar niet die van 1 of 2. Bijvoorbeeld de ketting van 4. 
Je legt de ketting in een vierkant, en het vierkant van 5 leg je ernaast. Je vertelt: „dit is het vierkant van 5 ….. en dit is ook het vierkant van 5”. 
Dan trek je de ketting uit elkaar, zodat het kind ziet dat er 5 staafjes van 5 aan elkaar zitten. 
Je vertelt: 5×5=25. 
Beid ook het teken aan: 5 2=25 

Nu kun je de staafjes neerleggen in een boompje, van links naar rechts. Hieronder zie je een voorbeeld met de tafel van 3. Leg er kaartjes bij met de sommen, die je ter plekke schrijft: 1×3=3,   2×3=6, etc. 
Je hoeft de uitkomst er nog niet bij te doen!

DSCF1462

Leg de tafels neer op het 100kleed. Je kunt de kaartjes van de kist met oefeningen voor vermenigvuldigingen gebruiken of zelf kaartjes maken (in de kleur van de kralenstaafjes!) /laten schrijven. Laat de kinderen aanwijzen: waar ligt 3×9? 

Laat het kind zelf vierkanten tekenen met kruisjes in hokjespapier. Bijvoorbeeld 4 rijen van 4 hokjes. Laat hem de som erbij schrijven. 42 = 4 x 4 = 16.