Verjaardag vieren

In de onderbouw vieren veel leidsters een verjaardag met behulp van een seizoenskleed of kleed met de zon erop. Een houten zon zou ook kunnen. Het kind kan voor ieder jaar een foto meenemen om zo te laten zien hoe hij/zij gegroeid is en de tijd voorbij gegaan is. Het dient als een soort tijdlijn. 

Vraag de ouders een tractatie te maken thuis, rekening houdend met allergieen. Als zakjes met cadeautjes niet gewenst zijn, dat kun je dan ook aangeven. 

Om af te zijn van overdadige tractaties met cadeautjes, kun je ervoor kiezen om op school iets te bakken, bijvoorbeeld brood. Maak een kalender in de klas met de verjaardagen van ieder kind. Nodig de ouders op tijd uit voor de viering. 

De verjaardagen van augustus kun je eventueel uitstellen tot september. Leg ouders uit dat het te vroeg in het jaar is om een verjaardag rustig te kunnen vieren. Pas als de kinderen geleerd hebben hoe ze respectvolle klasgenoten kunnen zijn, is het tijd voor een feestje. 

Laat de kinderen zelf in de kring gaan zitten en bekijk dan wie er absoluut niet naast elkaar zouden moeten zitten. Scheid deze kinderen van elkaar door enkele kinderen van plek te laten wisselen. Jonge kinderen die moeite hebben met stilzitten of hun handen bij zichzelf te houden, kunnen naast je zitten. Als ze toch rusteloos worden is een hand op hun knie of een zacht “shhh” geluid voldoende om weer bij de viering te komen. 

Je kunt voor de viering de ouder(s) en broertjes en zusjes uitnodigen. De onderstaande brief kan helpen de verjaardag voor te bereiden. 

Kind: ……………….

Verjaardagsdatum: ……………….. leeftijd:………………..

Vieringsdatum: …………………………

De viering van het leven. 

De viering van het leven is een prachtige manier om een verjaardag te vieren, het leven van het kind te eren en de dingen die het kind bereikt heeft. Als het mogelijk is, zoek voor ieder jaar van het kind een foto en schrijf een kort verhaaltje dat mee naar school genomen kan worden voor de viering. De foto’s krijgt u uiteraard terug. Het volgende verhaal is een voorbeeld van hoe een levensverhaal eruit zou kunnen zien. We verzoeken u vriendelijk uw kind te betrekken bij het uitzoeken van de foto’s en het verhaal te schrijven voor deze viering. 

Het verhaal van …………………

…………………..werd geboren op …………..(maand, dag, jaar) in………………(stad, land, continent) op de planeet aarde. Hij/zij moest de hele tijd vastgehouden en verzorgd worden, kon niet praten om mama of papa te vertellen wat hij/zij nodig had, moest luiers aan, dronk heel veel melk en sliep de meeste tijd. 

Toen hij/zij …..maanden was, kon hij/zij ………………….(zitten, omhoog komen, kruipen, etc.) 

Toen ……………….. 1 jaar oud was, leerde …………….. (lopen, etc). Hij/zij vind het leuk om……………

Toen ………………….. 2 jaar oud was, leerde ……………..(op het potje te plassen, etc. )

Toen…………….. 3 jaar oud was, (kwam hij/zij naar school, kon hij hele zinnen zeggen, rennen, op een driewieler rijden. etc. )en hij/zij hield van……….. Thuis hielp hij/zij met………………………

En nu is …………..  .. jaar oud! Hij/zij kan helemaal zelf ……………..! Zijn/haar favoriete kleur is…………….. zijn favoriete eten is ……………… en zijn favoriete ding om te doen is…………………

De viering van het leven wordt gehouden tijdens de …..kring. U bent welkom om de viering van uw kind bij te wonen en het verhaal voor te lezen, terwijl hij/zij rondloopt met de aarde rond de zon, die in het midden van de kring staat. Als u niet in staat bent om erbij te zijn, zal de leerkracht uw verhaal voorlezen. In ieder geval wordt u bedankt voor het helpen om de viering van het leven van uw kind een betekenisvol en bijzonder moment te maken.