Materialen
- Een set met cijfers, 0-9, uit schuurpapier geknipt en ieder op een plankje geplakt.
- Kistje
- Oefening voor het gevoelig maken van de vingers.
Voorbereiding
- De vaardigheid om ruw-glad plank 2 te doen.
- Heeft enige actieve gevoeligheid behouden.
Aanbieding
- Nodig het kind uit en maak de wijs- en middelvinger van beide handen zacht.
- Ga naar de kast waar je 3 cijfers kiest die van elkaar verschillen qua klank en uiterlijk.
- Bied ze aan in de context van een lesje in drie perioden, net zoals bij de schuurpapieren letters.
- Voel ze in iedere periode van het lesje.
- Bewaar cijfer “0” voor het laatst.
- Herhaal de aangeboden cijfers in opeenvolgende dagen voordat je nieuwe aanbiedt.
Verdere oefeningen
- Voel het cijfer met de ogen gesloten, ‘schrijf’ het cijfer op de tafel en op iemands rug.
- Geblinddoekt.
- Speel “breng me” met de cijfers.
- Speel een groepsspel waarbij de cijfers op z’n kop liggen in het midden en iedereen een kaart neemt, voelt en benoemt.
- Cijfers schrijven in een bakje met zand of maismeel.
Doelen
- De symbolen voor de cijfers introduceren.
- Directe voorbereiding voor schrijven.
Controle van de fout
- De vinger glijdt van het schuurpapieren cijfer af.
Leeftijd
3. – 4 (tussen 2. en 3. wordt het gedaan als een tactiele oefening)