Gekleurde cilinders

009A7653-AADC-48A1-9FC7-6E4F45696563
D8A3F6A4-4FBE-4C00-B363-4A994BE5DB3A
A2097E7D-60E6-4B10-874D-AF1A99840C34_1_201_a

Materialen

Vier kistjes met vier sets cilinders. In ieder kistje zit een andere type van de cilinderblokken. Iedere set is in een andere kleur. Rood correspondeert met blok A, geel met B, groen met C en blauw met D.

De gekleurde blauwe cilinders en het bijbehorende cilinderblok

De gekleurde cilinders passen in het blok. Soms past het niet en komen ze klem te zitten, dus probeer dit eerst zelf uit. Met een breinaald krijg je ze er weer uit als ze vast zitten. 

Voorbereiding
Een variëteit aan oefeningen over een langere periode.

Aanbieding

  1. Nodig het kind uit bij de kast. Vraag haar om het groene doosje te pakken terwijl jij het rode doosje draagt.
  2. Zet de doosjes naast elkaar op de tafel. Begin met het openen van het rode doosje. Haal de deksel eraf en zet het kistje boven op het deksel. Neem de eerste paar cilinders eruit en laat het kind de volgende eruit halen.
  3. Zet de cilinders aan de rechterkant van de tafel door elkaar. Zet het doosje weg in de rechter bovenhoek.
  4. Begin de cilinders neer te zetten van dik naar dun. Doe de eerste paar en laat het kind afmaken.
  5. Open het groene kistje. Verwijder het deksel en plaat het kistje op het deksel. Verwijder de cilinders en plaats ze door elkaar aan de rechterkant van de tafel.
  6. Begin een patroon te bouwen en laat het kind afmaken.
  7. Nadat het gebouwd is, kijk je naar de relaties tussen de cilinders vanaf alle kanten.
  8. Begin met een ander patroon, werkend vanaf de huidige volgorde. Bekijk dan weer.
  9. Begin met een derde patroon voor je de activiteit overdraagt aan het kind. Observeer vanaf een afstandje.
  10. Als het kind volledig heeft geëxploreerd, nodig je haar uit om twee andere kistjes te nemen. Vanaf dit moment zijn er geen verdere lesjes nodig.
6014C83A-6907-48F8-82C1-772F347BCB0F
432DF8E5-FE95-4932-BB66-10E5DCEB17A4
2930F433-AF9E-4EA5-9B1A-D0DEC2121966
0B74FB0E-D5B7-46A7-912E-06E2979203DE_1_201_a
509C5E39-8D5B-447C-BA3A-0B5DFFB9B7E1
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Verdere oefeningen

  1. Drie series tegelijk verkennen
  2. Vier series tegelijk verkennen.

Doelen

  1. Observeren en vergelijken van de relaties tussen de verschillende series.
  2. Verkrijgen van helderder indrukken over afmetingen en hun onderlinge verhoudingen.

Controle van de fout

  1. Visuele disharmonie

Leeftijd

4.

Additionele tips en lesjes

  • Zoek dezelfde vormen in de klas.
  • Omtrekken op gekleurd karton en opplakken in reeks.
Zoek cilinders in de klas en kijk waar ze bij passen
Laat een kind zelf ontdekken welke patronen en reeksen het kan maken
Verkennen van de overeenkomsten en verschillen tussen zintuiglijke materialen