Cilinderblokken

Leeftijd: Vanaf 2 1/2 jaar

Doelen:    

* Ontwikkeling van de visuele waarneming op het gebied van afmetingsverschillen.    

* Indirect: voorbereiding voor het schrijven door training van de grijpspieren van de schrijfvingers       

* Indirect: Inzicht krijgen in het vormen van reeksen

Eerste aanbieding: de leidster laat duidelijk zien hoe een cilinder met 3 vingers uit het blok genomen wordt en zet het voor het cilinderblok op tafel. Zo haalt ze alle cilinders op volgorde eruit en zet ze door elkaar op tafel. Dan neemt ze een cilinder, kijkt in de holtes en past de cilinder erin. Daarna gaat ze verder met de andere, tot het kind het overneemt.

cilinder1

Het kind kan er daarna mee verder gaan, terwijl de leidster zich terugtrekt en van een afstand observeert. Gebruikt het kind beide handen bij de oefening?

cilinder10

Er zijn 4 verschillende cilinderblokken. Hiermee komen de volgende begrippen aan de orde:

hoog-laag, dik-dun, groot-klein, diep-ondiep, smal-breed en de vergrotende en overtreffende trap hiervan.

Met een blinddoek: de leidster houdt in de ene hand een cilinderblok en voelt met de andere in de gaten. Het kind neemt de handeling over. 


Combineren van twee cilinderblokken. Kies twee blokken met een groot contrast om mee te beginnen. 

P1010001.JPG-4


cilinder3

Daarna kunnen twee andere blokken gecombineerd worden, dan drie. 






En tenslotte alle vier. 


cilinder9

Geheugenspelletjes:

De cilinders zijn uit de holtes gehaald. In een van de holtes wordt een indicator gehaald en het kind probeert de juiste cilinder te zoeken.

De cilinders staan nu op een andere plaats in de klas bij elkaar. Het kind haalt de juiste cilinder, een voor een, steeds de indicator in een andere holte plaatsend.

De cilinders terughalen met behulp van een indicator, maar nu zijn de cilinders verspreid door het lokaal, op duidelijk zichtbare plaatsen.

Deze spelletjes kunnen ook gedaan worden met meerdere cilinderblokken.

Een reeks maken zonder het cilinderblok: het (lege) cilinderblok wordt omgekanteld en de leidster laat zien hoe ze de cilinder op volgorde zet. Ter controle worden ze weer in het blok geplaatst. Variaties hierop:

beginnen bij de dikste of de dunste of in het midden

DSC01078

geblinddoekt

met meerdere blokken tegelijk.

Spelletjes met een reeks:

Terwijl het kind niet kijkt haalt de leidster een cilinder uit de reeks en schuift de reeks weer aan. Het kind probeert te bepalen waar de cilinder tussen hoort.

Hetzelfde, maar nu laat de leidster de cilinder niet zien; waar is er een tussenuit gehaald?

Het kind is geblinddoekt en voelt de cilinder die er tussenuit gehaald is. Het probeert de cilinder zo in de reeks terug te plaatsen.

Het kind heeft de blinddoek voor en probeert te voelen waar een cilinder in de reeks weg is.

Namenlesjes worden bij voorkeur eerst gegeven met de roze toren en de bruine trap. Voor de lesjes diep-ondiep en smal-breed lenen de cilinderblokken zich goed.

Materiaalspelletje: ieder kind krijgt een cilinder. De kinderen brengen de cilinders in de juiste volgorde terug. Hierbij kunnen ook meerdere blokken gebruikt worden.