Boeken
Je kunt zelf boekjes maken. Op de voorkant van het boekje zet je de dubbelklank. Maak ook boekjes over dolfijnen, bloemen, etc.
De dubbelklank kan in een andere kleur zijn en er staan woorden of zinnen in die verder fonetisch zijn. Laat kinderen elkaar voorlezen of lezen in de kring.
Nu kun je ook werkjes aanbieden in blokletters, als tot nu toe de schrijfletter aangeboden is.
Boekenhoek
Een stille hoek van de klas, niet in de loop en niet te dicht bij spel activiteiten.
Voorzien van een soort van afscheiding. Bij voorkeur bij een raam zodat er natuurlijk ligt in de hoek valt. Anders goed verlicht maar niet te fel licht.
Ronde tafels kunnen er ingezet worden.
Als het mogelijk is gebruikt dan kleur om de hoek uitnodigend te maken. Niet te stimulerend qua kleur.
Boeken moeten op een plank staan op kinderhoogte, bij voorkeur op ooghoogte met de voorkant van het boek te zien voor het kind.
Boeken kunnen ook in opberg dozen op de vloer staan. Deze hoeken deze boeken kunnen echter wel slordig worden, maar als het aantal boeken beperkt is en de activiteit is geïntroduceerd in de kring bijvoorbeeld door middel van een practical life lesje dan zou de bak netjes moeten kunnen blijven.
Comfortabele stoelen met armleuningen een aantal kussens en kleedjes voor wie op de grond wil zitten.
Leer de kinderen door middel van lesjes hoe ze om moeten gaan met de boeken. betrek de kinderen bij het herstellen van boeken die beschadigd zijn geraakt.
Soorten boeken
Denk aan de leeftijd van de kinderen wanneer je de boeken uitzoekt.
- Plaatjesboeken met erg weinig woorden.
- Interactieve of voelboeken die geluid maken.
- Boeken die gebaseerd zijn op de realiteit en boeken met realistische karakters in de realistische situaties.
- Boeken met natuurverschijnselen zoals bijvoorbeeld vulkanen planeten vogels et cetera.
- Wetenschappelijke boeken
- Boeken die gebeurtenissen uit het leven van een kind beschreven, bijvoorbeeld een bezoek aan de tandarts.
- Beeld woordenboeken
- Gedichten boeken
- Boeken met versjes
- Boeken van wat voor type dan ook die de kinderen kennen en waar ze van houden.
- Boeken die gaan over bepaalde onderwerpen zoals dood echtscheiding een nieuw baby in de familie. Deze boeken kunnen kinderen helpen om te gaan met emotionele onderwerpen die ze tegen kunnen komen.
Boeken kiezen
Bij het kiezen van boeken let dan op de volgende dingen:
- Ben je met de boeken op gegroeid?
- Heb je ze al eerder voorgelezen aan kinderen of kinderen in de klas. Waarom waren ze succesvol?
- Waren de karakters realistisch?
- Was het plot goed?
- Was het thema relevant voor de emotionele behoeften van de kinderen?
- Waren de boeken leuk.
- Is er sprake van alliteratie,Rijm of herhaling.
- Geeft het de kinderen en gelegenheid om dingen te voorspellen.
- Zijn de plaatjes duidelijk en verhouden zij zich goed tot de tekst.
- Is het boek van een favoriete auteur.
- Nodigt het boek uit tot interactie met de kinderen.
Zorg ervoor dat je regelmatig kunt wisselen van boeken in de boeken hoek. Als je bibliotheek dichtbij de school is maak dan van de gelegenheid gebruik om kinderen met je mee te nemen wanneer je de boeken regelt. Of, nog beter regel een bezoek aan de bieb met verhalen voorlezen. Een erg waardevolle trip.
Boeken voorlezen
Grote boeken zijn enorm handig om voor te lezen. Veel van de favoriete boeken worden tegenwoordig gepubliceerd in groot formaat. De kinderen kunnen de plaatjes duidelijk zien en, ook de tekst. Je kunt de kinderen wijzen op woorden en interpunctie. Eenvoudige poppen kunnen gebruikt worden om verhalen te vertellen. De kinderen kunnen die poppen dan gebruiken om het verhaal nog eens te vertellen. Een goede hulp voor het oefenen van de herinnering.
Gebruik plaatjes en worden zodat kinderen de volgorde van de figuren en objecten kunnen volgen wanneer ze het verhaal opnieuw vertellen. Gebruik plaatjes van de boeken zodat de kinderen het verhaal volgorde kunnen leggen zonder de visuele hulp van het boek.
Maak objecten uit het boek na bijvoorbeeld fruit en voedsel en groei stadia uit het boek rupsje nooit genoeg.
Het gebruik van fantasie
Montessori geloofde dat fantasie zeker een plaats had, maar niet voor de ongevormde geest van kinderen voor de leeftijd van zes jaar. Ze was er een groot voorstander van om kinderen eerst in contact te brengen met de realiteit, want de realiteit was al wonderlijk genoeg. Wie kan er iets fantastischer bedenken dan dinosauriërs? Wij als volwassenen zouden de geest van het kind niet moeten verstoren met fantasie verhalen. We moeten ons bezighouden met de realiteit zodat we begrijpen wat echt is en vergezocht.