Droog Schenken
Droog schenken
Materialen
- Dienblad
- twee kannetjes, identiek
- Een van de twee kannetjes is gevuld met
- graan, zoals maïskorrels, voor 2/3 vol.
Aanbieding
- Nodig het kind uit om het dienblad mee naar de tafel te nemen. Zet het weer op de rand en schuif het naar het midden voor je gaat zitten.
- Schenk door een kan bij het handvat vast te houden en met de andere hand onder de tuit te besturen.
- Centreer de tuit ongeveer 2 . centimeter boven de andere kan.
- Zet de lege kan neer en schenk nu met de andere kan, nu vasthoudend met de linkerhand bij het handvat en de rechterhand onder de tuit.
- Schenk 4 tot 5 keer.
- Nodig het kind uit om zoveel als hij wil te schenken.
- Zorg dat het kind de stoel terug zet en het dienblad opruimt.
Aandachtspunten:
- Het geluid van het graan.
- Morsen van granen.
- De plaats van de handen op de kan.
Doel
- Fijne motoriek, vooral de pols.
- Oog hand coördinatie.
- Zorg voor de omgeving.
Leeftijd
2 -3
Volgende oefeningen
1. Gieten van de zelfde kant.
- Kom bij het kind als het aan het gieten is.
- Til beide kannen op. Met de volle aan de rechterkant, giet in de linker. Centreer hierbij weer 2 . cm boven de kan.
- Zet de lege kan aan de linkerkant en de volle aan de rechterkant met de tuiten naar voren.
- Draai de kannen naar buiten voordat je giet.
- Herhaal 6 tot 8 keer voor je het kind vraagt dit zoveel als hij wil te doen.
2. Gieten van grotere hoogte om de coördinatie te verfijnen.
3. Vraag het kind om te tellen hoeveel keer hij kan overschenken zonder te morsen.
Opmerkingen
- Deze oefening moet niet in de kast staan voordat nieuwe kinderen volledig gewend zijn.
- Ontwerp van de kannen: wijde tuit, het handvat moet passen in de hand van het kind en het moet niet te zwaar zijn om vast te houden.
- Nooit twee verschillende gietwerkjes in de kast zetten.
- Verander van graansoort voor meer interesse en uitdaging.
- Gebruik nooit popcorn.
Controle van de fout
• visueel en auditief
Opmerkingen
- Zonder steunen op de kan schenken.
- Zand schenkt makkelijker dan bonen.
- Het ophouden met schenken is voor kinderen moeilijker dan het gieten zelf.
- Voor het opruimen is een tafelstoffer en blikje en/of droogdoekje aan te raden.
Materiaal om te scheppen:
• Zilverzand, bonen, rijst erwten
Taalvorming:
Alle namen van de gebruikte voorwerpen en ingrediënten.
Begrippen veel, weinig, evenveel, meer, minder, vol, leeg.