Gekleurde driehoeken, vierkanten en cirkels
Deze set bestaat uit drie afzonderlijke dozen. in elke doos zit in een kleur of een vorm.
Leeftijd
4 jaar
Doel
- het kind kan met dit materiaal verder werken aan ervaringen met tweedimensionale vormen.
- Voorbereiding op deocatieve geometrie
Aanbieding
- Laat het kind een kleedje uitrollen en haal samen een van de dozen uit de kast.
- Neem een doos mee en zet deze aan de rechterkant. Het kind zit aan de linkerkant en jij rechts ernaast.
- Vertel het kind de naam van dit materiaal en laat zien dat het uit verschillende lagen bestaat.
- Haal een stapel uit de doos en leg ze door elkaar op het kleedje.
- Sluit de doos, zet deze nu in de rechter bovenhoek van het kleedje.
- Leg de vorm, bijvoorbeeld de vierkanten, van groot naar klein op het kleedje. De onderkanten van de vierkanten leg je op een lijn.
- Leg de vierkanten weer door elkaar en laat het kind de figuren nu op een rij leggen zoals jij dat gedaan hebt.
- Doe de tien figuren nu weer door elkaar.
- Leg de vierkanten nu op elkaar, concentrisch, dus de grootste onder en steeds een kleinere in het midden er bovenop.
- Vertel het kind dat alle figuren hetzelfde midden hebben.
- Doe de figuren door elkaar en laat het kind de stapel nu ook maken.
- Laat nu het kind zien hoe je de figuren in de doos kunt doen en laat zien dat de rechter hoeken van de figuren in de rechter hoek van de doos komen.
Oefeningen
- Het kind kan werken met een van de andere dozen zoals je dat hebt voorgedaan
- Werken met twee verschillende vormen. Leg eerste de rijen onder elkaar en bouw ze dan op elkaar op. Daarna laat je zien hoe je de juiste figuren weer in de doos doet.
- Werken met twee verschillende vormen. Laat ze eerst weer in twee rijen onder elkaar leggen. Nu worden de figuren weer concentrisch neergelegd, op elkaar. Deze keer leg je de ene figuur recht neer en leg je de zelfde figuur in dezelfde kleur er bovenop, maar dan een kwartslag (of minder!) gedraaid. Als je zo doorgaat, krijg je prachtige figuren.
- Het kind kan hierna werken met welke combinatie van figuren dan ook.
- Het kind kan reeksen maken.
- Het kind kan randversieringen maken langs zijn kleedje.
- Middenbouwers kunnen deze figuren gebruiken om er composities op papier mee te maken.