Ruw-glad
Materialen
- Twee rechthoekige planken. De eerste is verdeeld in twee gelijke vierkanten. Een is bedekt met schuurpapier en de andere is hoogglans gepoetst hout of glad papier.
- De tweede plank is verdeeld in 9 partities en bedekt met afwisselend schuurpapier en glad hout.
- Het werkje voor het vingers gevoelig maken in de practical life hoek.
Aanbieding I – Plank I
- Nadat je het kind hebt uitgenodigd en de vingers gevoelig gemaakt hebt, ga je naar de kast en haal je de plank.
- Aan tafel, laat het kind zien dat je je ogen sluit voordat je de plank voelt.
- Raak de plank aan met het gevoelige kussentje van je vingertoppen. Streel over het ruwe deel en dan over het gladde.
- Nodig het kind uit om dit te doen.
- Nadat het kind dit gedaan heeft en ermee bekend is, vraag je of je nog een keer mag.
- Doe het weer, maar geef nu ook de taal na iedere aanraking.
- Laat het kind dit zo vaak doen als het wil.
Taal
- Ruw
- Glad
Doelen
- Ontwikkeling van de tastzin voor het onderscheiden van textuur.
- Directe voorbereiding voor het voelen van schuurpapieren letters (schrijven)
- Indirecte voorbereiding voor de lichtheid van de hand bij schrijven.
Controle van de fout
- Als de vinger van een sectie af glijdt.
Leeftijd
2. – 3.
Additionele tips en lesjes
- Geef aan dat het kind bij het voelen niet te hard drukt. Hoe lichter je voelt, hoe meer je voelt, maar doe je het te voorzichtig, dan voel je bijna niets. Voel met een losse pols, een soepele beweging.
- Het kind moet in een rustige stemming zijn willen de indrukken goed doordringen.
- Het kind moet zich kunnen concentreren.
Ruw glad gradaties
- Materialen
- Een kistje
- Vijf paren plankjes. Ieder paar is bedenkt met een verschillende gradatie van schuurpapier en heeft een iets andere kleur dan de andere paren.
- Een blinddoek
Voorbereiding
Ruw en glad plank
Aanbieding
- Nodig het kind uit en maak de vingertoppen zacht.
- Haal de plankjes en ga naar de tafel.
- Introductie:
- Verwijder twee matchende paren van de extremen en plaats ze op willekeurige plaatsen aan de rechterkant.
- Neem een plank en voel hem.
- Laat het kind hem voelen.
- Neem dan een van de andere contrasterende paren en vergelijk de twee. Voel beide van de plankjes.
- Vraag het kind of hij het verschil kan voelen.
- Start nu het matchen door het nemen van een plankje en met de ogen gesloten te voelen en zoeken naar het plankje dat erbij hoort. Schuif het paar naar de linkerkant van de tafel.
- Doe hetzelfde met het andere paar.
- Mix de paren en geef de activiteit aan het kind.
- Als het kind klaar is om de activiteit uit te bouwen, geef hem dan nog meer paren.
- Als het hanteren en verplaatsen van plankjes op de tafel er goed in zit, laat je een blinddoek gebruiken.
Opmerkingen
- Doe de twee extremen voor de andere in de doos.
- Werken met een blinddoek helpt het kind om de tastzin te isoleren van alle andere.
Verdere oefeningen
- Gebruik een van alle paren en gladder ze op ruwheid. Voel alle plankjes voor je ze sorteert.
- Gradeer de andere en zie of ze matchen met de set erboven.
Taal
- Overtreffende en vergelijkende trap van ruw en glad.
Doelen
- Verfijnen van de tastzin.
- Indirecte voorbereiding voor schrijven – lichtheid van de hand.
Controle van de fout
- Kleuren
Leeftijd
2 – 3.
Additionele tips en lesjes
- Uitbreiden naar de natuurlijke omgeving.
- Zoek naar dingen in de klas die ruw en glad aanvoelen.
- Dingen op een papier plakken die ruw en glad zijn, bijvoorbeeld schuurpapier, sisaltouw, sitspapier, plastic, enz.
- Zelf ruw-glad plankjes laten maken met stevig karton en verschillende soorten schuurpapier, tekenpapier, sitspapier, vliegerpapier.
- Tekening met zand en lijm maken.
- Restanten structuurbehang verwerken. Op een een stevig stuk karton verschillende soorten behang opplakken, uitknippen en spelletjes mee doen, bijvoorbeeld geblinddoekt paren.
- Vormen van schuurpapier knippen en opplakken. Voelen met een blinddoek samen met een ander kind.