Spons uitknijpen

werkje spons uitknijpen
Toepassing van de vaardigheid
Alternatief: water met de spons opzuigen en in het andere bakje uitknijpen

Een spons uitknijpen

Materialen

  • Een dienblad
  • Een spons
  • Een strooier met gekleurd water
  • Een plat schaaltje
  • Alle materialen moeten in dezelfde kleur zijn.

Aanbieding

  1. Nodig het kind uit voor het spons werkje.
  2. Draag het dienblad naar de tafel en plaats het in het midden.
  3. Pik het flesje op, keer het om en schud wat water eruit op het platte schaaltje. 2 of 3 goed schudbewegingen.
  4. Grijp de spons lichtjes met de vingertoppen van de dominante hand. Laat de spons rusten aan de rand van het water terwijl je hem nog steeds vasthoudt.
  5. Kijk hoe het water opgenomen begint te worden door de spons. Zeg: “kijk hoe de spons het water opneemt. Hij zuigt het allemaal op”.
  6. Til de spons een beetje op en verplaats hem naar andere delen van het schaaltje tot al het water opgenomen is.
  7. Zeg: “Ik zorg dat de spons al het water opzuigt.”
  8. Pak de spons op en leg hem naast je oor aan het dominante kant.
  9. Knijp twee of drie keren.
  10. Herhaal de stappen 3-9
  11. Hou de spons weer bij je oor. Knijp zachtjes. Kijk verbaasd en verwonderd.
  12. Zeg tegen het kind: “er zit water in deze spons! Wil je het horen?“
  13. Knijp in de spons naast het oor van het kind.
  14. Zeg tegen het kind: “deze spons is vol. Ik ga hem leegmaken. Kom met mij mee.
  15. Leg de spons in het schaaltje, sta op en schuif de stoel aan.
  16. Pak de spons op met de vingertoppen van de dominante hand.
  17. Hou je andere hand eronder om eventuele druppels op te vangen.
  18. Loop naar de wasbak of andere aangewezen plek om water weg te gooien.
  19. Plaats de subdominante hand op de overeenkomstige helft van de spons, met gebogen vingers en duim onder de spons.
  20. Pak de andere helft van de spons op dezelfde manier vast met de dominante hand.
  21. Kijk zorgvuldig na of de spons volledig omsloten is. Zeg tegen het kind:”Ik kan de spons niet zien”.
  22. Knijp in eerste instantie voorzichtig voorzichtig, dan met steeds meer druk tot er water uit de spons in de gootsteen stroomt.
  23. Stop. ‘Luister’ opnieuw naar de spons.
  24. Zeg tegen het kind:”Ik hoor nog water in de spons. Het is niet leeg.”
  25. Herhaal stap 24 en 25, druk met zichtbare inspanning zo vaak als nodig is in tot er geen water meer uit de spons komt.
  26. Stop. Luister nogmaals. Kijk tevreden. “Nu is het leeg. Wil jij luisteren?”
  27. Knijp de spons door het oor van het kind.
  28. Terug naar de tafel.
  29. Controleer het dienblad en de tafel zorgvuldig op druppels.
  30. Nodig het kind uit om dit werk zelf te doen.

Aandachtspunten:

  1. Het water dat in de pons opgezogen wordt.
  2. Horen of de spons nog niet leeg is.

Controle van de fout

  • Visueel – het kind ziet dat het knoeit.
  • Auditief – kind kan horen als er water in de spons zit of als de spons droog is.

Doel

  1. Leren om een hoeveelheid water op te nemen met een spons, effectief op te nemen; water van een oppervlak reinigen.
  2. Voorbereiding op waterwerkjes
  3. zorg voor de omgeving
  4. Fijne motoriek
  5. Auditieve discriminatie
  6. visuele discriminatie
  7. Bevordering van onafhankelijkheid.

Volgende oefeningen

  1. Het gebruik van verschillende sponzen.
  2. Een nat dienblad droogmaken bij het doen van ander werk met water.
  3. Het droog vegen van een natte tafel.
  4. Het droog vegen van een vloer met een vloerspons.

Opmerkingen

  1. De fles water moet ongeveer halverwege met gekleurd water gevuld worden.
  2. Kinderen willen deze oefening graag vele malen herhalen en zouden dat moeten kunnen doen.
  3. Sojasaus of azijn flessen werken goed voor deze oefening.