Spons uitknijpen
Een spons uitknijpen
Materialen
- Een dienblad
- Een spons
- Een strooier met gekleurd water
- Een plat schaaltje
- Alle materialen moeten in dezelfde kleur zijn.
Aanbieding
- Nodig het kind uit voor het spons werkje.
- Draag het dienblad naar de tafel en plaats het in het midden.
- Pik het flesje op, keer het om en schud wat water eruit op het platte schaaltje. 2 of 3 goed schudbewegingen.
- Grijp de spons lichtjes met de vingertoppen van de dominante hand. Laat de spons rusten aan de rand van het water terwijl je hem nog steeds vasthoudt.
- Kijk hoe het water opgenomen begint te worden door de spons. Zeg: “kijk hoe de spons het water opneemt. Hij zuigt het allemaal op”.
- Til de spons een beetje op en verplaats hem naar andere delen van het schaaltje tot al het water opgenomen is.
- Zeg: “Ik zorg dat de spons al het water opzuigt.”
- Pak de spons op en leg hem naast je oor aan het dominante kant.
- Knijp twee of drie keren.
- Herhaal de stappen 3-9
- Hou de spons weer bij je oor. Knijp zachtjes. Kijk verbaasd en verwonderd.
- Zeg tegen het kind: “er zit water in deze spons! Wil je het horen?“
- Knijp in de spons naast het oor van het kind.
- Zeg tegen het kind: “deze spons is vol. Ik ga hem leegmaken. Kom met mij mee.
- Leg de spons in het schaaltje, sta op en schuif de stoel aan.
- Pak de spons op met de vingertoppen van de dominante hand.
- Hou je andere hand eronder om eventuele druppels op te vangen.
- Loop naar de wasbak of andere aangewezen plek om water weg te gooien.
- Plaats de subdominante hand op de overeenkomstige helft van de spons, met gebogen vingers en duim onder de spons.
- Pak de andere helft van de spons op dezelfde manier vast met de dominante hand.
- Kijk zorgvuldig na of de spons volledig omsloten is. Zeg tegen het kind:”Ik kan de spons niet zien”.
- Knijp in eerste instantie voorzichtig voorzichtig, dan met steeds meer druk tot er water uit de spons in de gootsteen stroomt.
- Stop. ‘Luister’ opnieuw naar de spons.
- Zeg tegen het kind:”Ik hoor nog water in de spons. Het is niet leeg.”
- Herhaal stap 24 en 25, druk met zichtbare inspanning zo vaak als nodig is in tot er geen water meer uit de spons komt.
- Stop. Luister nogmaals. Kijk tevreden. “Nu is het leeg. Wil jij luisteren?”
- Knijp de spons door het oor van het kind.
- Terug naar de tafel.
- Controleer het dienblad en de tafel zorgvuldig op druppels.
- Nodig het kind uit om dit werk zelf te doen.
Aandachtspunten:
- Het water dat in de pons opgezogen wordt.
- Horen of de spons nog niet leeg is.
Controle van de fout
- Visueel – het kind ziet dat het knoeit.
- Auditief – kind kan horen als er water in de spons zit of als de spons droog is.
Doel
- Leren om een hoeveelheid water op te nemen met een spons, effectief op te nemen; water van een oppervlak reinigen.
- Voorbereiding op waterwerkjes
- zorg voor de omgeving
- Fijne motoriek
- Auditieve discriminatie
- visuele discriminatie
- Bevordering van onafhankelijkheid.
Volgende oefeningen
- Het gebruik van verschillende sponzen.
- Een nat dienblad droogmaken bij het doen van ander werk met water.
- Het droog vegen van een natte tafel.
- Het droog vegen van een vloer met een vloerspons.
Opmerkingen
- De fles water moet ongeveer halverwege met gekleurd water gevuld worden.
- Kinderen willen deze oefening graag vele malen herhalen en zouden dat moeten kunnen doen.
- Sojasaus of azijn flessen werken goed voor deze oefening.