Tabellen

Met de tabellen kan het kind de sommen automatiseren. Laat het kind al op jonge leeftijd automatiseren met de tabellen, want dat is het moment dat kinderen deze materialen heel interessant vinden. Er zijn 6 tabellen voor het optellen:

Tabel 1, met alle sommen en antwoorden van 1 t/m 9. Deze tabel wordt gebruikt op de pagina "latjesbord optellen"
Tabel 2, met de sommen en antwoorden zonder de omkeersommen
Tabel 3, waarin het kind de antwoorden op sommen kan opzoeken
Tabel 4
Tabel 5
Tabel 6, de blinde tabel

Materialen

  1. Opteltabellen III, V en VI (blind)
  2. Rood mandje met alle combinaties van optellen voor de opteltabel nr. 1 op strookjes.
  3. Boekjes met hokjespapier.
  4. Potlood en potloodhouder.
  5. Een rood doosje gemarkeerd met een + teken voor het gebruik bij de blinde tabel. Binnenin zitten houten fiches met een antwoord erop gedrukt in rood voor alle combinaties op opteltabel nr. 1.

Voorbereiding

• Latjesbord, eerste aanbieding.

• Fichesspel optellen

Tabel 3

  1. Nodig het kind uit, haal het rode dienblad en mandje, evenals de schrijfmaterialen met een van de voorbereide boekjes naar de tafel.
  2. Introduceer de nieuwe materialen (niet schrijven)
  3. Laat het kind dan een som zien: 
  4. Lees het strookje en leg het boven aan de tabel.
  5. Plaats een vinger op het eerste getal van de som op de horizontale rij van de tabel en een andere vinger van de andere hand op het tweede getal van de som op de verticale uiterst linkse rij cijfers.
  6. Verplaats een vinger tegelijkertijd. Verplaats de vinger naar beneden naar de zelfde rij waar de andere vinger in zit. Verplaats dan de andere vinger naar rechts totdat de vingers elkaar ontmoeten.
  7. Laat het kind zien dat dit is waar ze het antwoord kan vinden op de som.
  8. Doe er genoeg zodat je er zeker van bent dat het kind de vinger-beweging onder controle heeft.
  9. Open dan het boekje en nodig het kind uit om iedere som op te schrijven.

Tabel 4

  1. Gebruik hetzelfde materiaal, allen nu gebruik je tabel IV.
  2. Pak een som.
  3. Laat het kind zien hoe je een vinger op het eerste getal van je som legt en een andere vinger op het andere getal aan de linkerkant. 
  4. Verplaats een vinger tegelijkertijd. Eerst de bovenste (het kleinere cijfer). Verplaats je vinger helemaal naar het einde van de rij.
  5. Verplaats nu je andere vinger tot hij precies onder de andere vinger is, die naar beneden komt om de andere vinger te ontmoeten.
  6. Als de cijfers van de som hetzelfde zijn, verplaats je beide vingers naar het einde van de rij.
  7. Laat het kind opschrijven.

Tabel 5

  1. Doe beide vingers op cijfers van de som aan de linkerkant.
  2. Verplaats beide vingers naar het einde van hun rijen.
  3. Spring in de diagonaal naar elkaar toe, gelijktijdig, totdat ze elkaar ontmoeten.
  4. Lees het antwoord.
  5. Als de vingers elkaar niet ontmoeten, spring dan naar de binnen-diagonaal (even sommen zijn te vinden op de buitenste diagonaal en oneven sommen op de binnen diagonaal).

 

Tabel 6, de blinde tabel

  1. Het kind zou bijna alle essentiële combinaties moeten herinneren.
  2. Help het kind om de fiches te sorteren en arrangeren.
  3. De fiches moeten op een aparte tafel gaan. Ze worden geordend volgens de antwoorden. (tienen in een rij, etc.)
  4. De vingerbewegingen zijn precies hetzelfde als in tabel III, behalve dat nu het antwoord gerepresenteerd wordt door een fiche.
  5. De sommen worden gestapeld en omgedraaid na gebruik.
  6. Als het kind het antwoord zich niet kan herinneren, zou het tabel I of III kunnen gebruiken.

Doelen

  1. Memoriseren van de optelcombinaties.
  2. Mogelijkheid van herhalingen.
  3. De blinde tabel helpt het kind te focussen op de paar combinaties die hij nog steeds uit zijn hoofd moet leren.

Controle van de fout

  1. Opteltabel I of III

Leeftijd

4 – 6.