Werelddelen

Doelen:

  • Leren kennen van de namen van de werelddelen.
  • Leren van het begrip ‘werelddeel’ of ‘continent’ en ‘oceaan’.

Op de werelddelen globe zijn alle werelddelen duidelijk te onderscheiden, aangezien ze ieder een eigen kleur hebben. Verder wordt bij het lesje van de werelddelen gebruik gemaakt van de inlegkaart van de wereld. Bij die inlegkaart gebruikt men een houten of kunststof cirkel, net zo groot als de omtrek van een van de twee halfronden. Het kind kan daarmee zelf de halfronden omtrekken. Puzzels helpen kinderen om dingen te manipuleren, er controle over te krijgen. Ze kunnen een complex geheel maken van verschillende delen en hen inwijden tot een uitbegreid vocabulaire. Bij Montessoriwerkjes zijn puzzelstukjes altijd een geheel, dat wil zeggen: een poot van een dier, een land, of de wortel van een plant. Het leert het kind dat het geheel is opgebouwd uit verschillende delen. Een legpuzzel zoals je ze in de winkel koopt, is minder functioneel en dus minder geschikt voor een montessoriklas.  

Aanbieding

  • Het kind kan de globe zelfstandig bekijken. De leidster wijst het kind op de verschillende kleuren en vertelt hoe de werelddelen heten. Noem de naam „werelddelen”
  • Het kind kan de globe vergelijken met de inlegkaart.

 

Oefeningen

De inlegkaart van de wereld maken. 

Namenlesje met de werelddelen. 

Laat het kind kijken naar de mappen met platen van een werelddeel. 

Als je twee aparte cirkels maakt, kun je ze op elkaar nieten met watten of proppen kranten ertussen. 

Maak labels en controlekaarten voor de oceanen. Gebruik klittenband voor de kaartjes.    

maak labels en controlekaarten voor de continenten.Je kunt er een apart werkje van maken.                

Kinderen uit de onderbouw kunnen plaatjes uitknippen van het werelddeel en opplakken. 

Werelddelen-kleed: Maak een werelddelen-kleed van een stuk blauwe stof. Stik met gekleurd contrasterend draad twee cirkels. Gebruik voor de werelddelen gekleurd vilt. Trek de werelddelen van e puzzel over op het vilt en knip ze uit. Kinderen kunnen met het kleed puzzelen, er namen van de delen bij leggen of er dieren op plaatsen die in dat deel voorkomen. Bewaar na het maken van het kleed wat vilt om zoekgeraakte stukjes te kunnen vervangen. Je kunt op de achterkant van de werelddelen klitteband bevestigen, maar er ook juist voor kiezen om dat niet te doen. De ‘puzzel’ wordt aanzienlijk moeilijker als de stukjes ook nog ondersteboven kunnen liggen!Een andere mogelijkheid is de stukjes te verstevigen met opstrijkbaar voeringstof of alle stukjes van dubbel vilt maken en dat op elkaar plakken of strijken met vlieseline ertussen.          

 

Gebruik de globe in combinatie met een lamp om kinderen het verschil tussen dag en nacht uit te leggen.     

  •  Kinderen in de middenbouw kunnen zelf een werkstuk maken over een continent, of een muur krant of een pagina in hun schrift schrijven. Verschillende aspecten kunnen daarbij aan bod komen. Laat een kind eens kijken naar het klimaat, de flora en fauna, religie, hoe mensen er wonen en welk voedsel er gegeten wordt.          
  • Combineer labels voor de continenten en oceanen.                  
  • Maak labels voor de halfronden
  • Maak labels voor de richtingen op een kaart.
  • Maak met een ballon en kranten met de papier mache techniek een globe. Verf deze blauw en schilder de werelddelen erop.
  • Gebruik de werelddelen om de kinderen telaten zien hoe de wereld er vroeger uit heeft gezien en het verschuiven van de continenten beelden te maken.
  • Laat een familielid afkomstig uit een bepaald land vertellen waar hij of zij is geboren.
  • Het kind trekt de werelddelen om en knipt of prikt ze uit. Ze zee maak je met de plastic of houten cirkel en die trek je om op blauw papier, niet met kleurpotlood. 
Een werelddeel borduren
Maak classificatiekaarten voor de werelddelen. Met steeds een deel ingekleurd of alleen het betreffende deel.